EPA og DHA imod muskelømhed forårsaget af hård fysisk belastning.

Højt indhold af EPA/DHA i fiskeolie har egenskaber som hjælper imod muskelømhed forårsaget af hård fysisk belastning.

 Man kan finde hovedpinepiller på de fleste badeværelser, men måske skulle fiskeolie også have sin faste plads i hjemmet. Ny amerikansk forskning viser nemlig, at et dagligt indtag af fiskeolie på seks gram gør det muligt at komme sig over ømme muskler i forbindelse med hård fysisk træning. Mange oplever muskelømhed, når de har trænet hårdt eller er kommet for hurtigt i gang efter længere tids pause.

 Forskellige doseringer blev testet

I den nye undersøgelse (juli 2020), som er udført i et samarbejde imellem en række universiteter i USA, testede forskerne effekten af forskellige fiskeoliedoseringer med nøjagtigt samme EPA/DHA-forhold. Undersøgelsen er randomiseret, placebo-kontrolleret og dobbelt-blind og konkluderer, at den optimale virkning opnås med en dosis på 2.400 mg EPA og 1.800 DHA dagligt. 

Blodprøver og smerteskema

Alle forsøgsdeltagere fik indledningsvis taget en blodprøve. Herefter skulle de udføre et hårdt fysisk træningsprogram og fik løbende taget flere blodprøver og skulle samtidig bedømme muskelømhed på en skala. Ud fra disse bedømmelser kunne forskerne se, at den nævnte dosis fiskeolie på seks gram med 2.400 mg EPA og 1.800 mg DHA gav den optimale virkning.

Fiskeolie med højt indhold af EPA

SanOmega fiskeolie indeholder hele 2028 mg EPA pr. daglig dosis og 777 mg DHA og ved hjælp af kroppen metaboliske proces omdannes EPA til DHA.

 Køb nu!

 

Kilde:https://www.mdpi.com/2072-6643/12/8/2246

 

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort